Usługi w zakresie wycen:
- nieruchomości gruntowych niezabudowanych
- działek gruntu (działki budowlane, rekreacyjne)
- gruntów rolnych
- gruntów leśnych
- nieruchomości gruntowych zabudowanych
- nieruchomości lokalowych
- lokali mieszkalnych
- lokali użytkowych
- nieruchomości budynkowych
- ograniczonych praw rzeczowych
- własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego
- spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego
- prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej
Proces wyceny poprzedzony jest każdorazowo wizja lokalna, wnikliwa, bieżąca analiza rynku, ocena zużycia fizycznego i funkcjonalnego oraz w razie potrzeby pomiarami inwentaryzacyjnymi wzbogaconymi o dokumentacje fotograficzna
Podczas wykonywania mojej pracy kieruje się podstawowymi zasadami obowiązującymi rzeczoznawcę majątkowego: rzetelność, uczciwość, szczególna staranność, bezstronność i zachowanie tajemnicy zawodowej
Dokumenty potrzebne do wykonania wyceny:
- odpis lub wypis z księgi wieczystej, albo innego dokumentu stwierdzającego nabycie praw do nieruchomości (umowa kupna-sprzedaży, umowa przekazania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, umowa dzierżawy, najmu, inne)
- wypis z katastru nieruchomości (ewidencji gruntów)
- kopia mapy ewidencyjnej
Dodatkowe dokumenty uzależnione są od przedmiotu i celu wyceny.
Cele szacowania nieruchomości wynikają z potrzeb gospodarczych, rozwoju rynku i unormowań prawnych.
Cel powinien wynikać z zamówienia lub umowy o sporządzenie operatu szacunkowego
np. celem wyceny może być określenie wartości nieruchomości na potrzeby:
- zabezpieczenia kredytów bankowych
- kupna - sprzedaży, zamiany nieruchomości - ustalenia ceny sprzedaży- nabycia nieruchomości - ustalenia ceny wejściowej do przetargów - sprzedaży nieruchomości na rzecz dotychczasowego najemcy
- ustalenia wartości aportu
- ubezpieczenia nieruchomości
- ustalenia podatku od spadku lub darowizn
- podziału majątkowego
- zniesienia współwłasności
- oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste
- aktualizacji opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste
- sprzedaży nieruchomości jej użytkownikowi wieczystemu
- oddania nieruchomości w trwały zarząd
- aktualizacji opłaty z tytułu trwałego zarządu
- ustalenia wysokości odszkodowań:
- z tytułu wywłaszczenia nieruchomości
- z tytułu decyzji planistycznych
- za działki gruntu wydzielone pod nowe drogi
- ustalenia opłat adiacenckich
- innych